We genieten nog steeds

7 februari 2013 - Cape Coast, Ghana

Hoi

Ja heb even internet dus tijd voor een verhaaltje. Maandag 4  februari zijn we weer met het project aan de slag gegaan, met name Martin. Ik hou me meer bezig met, dingen erom heen, de verzorging zeg maar van de harde werkers. Dus naar de markt om boodschappen te doen, en gezellig te kletsen met de mensen uit de buurt. Als je hier wat langer zit krijg je steeds meer contacten wat ik echt super vind. Gewoon met de lokale bevolking optrekken. 's avonds had Maartje de weekelijkse meeting met de straatjongens van het project Erg leuk maar voor interesant om dit eens aan te horen. Na een uur eigenlijk geklaagd te hebben over t eten, niet genoeg zeep, niet de juiste creme, vroeg ik ze of ook iets positiefs te melden hadden. Ze moesten wel nadenken maar kwamen gelukkig toen wel met positieve dingen die ze nu ervaren.Wat ze ook graag zou willen al is het maar een zondag in de week een keer iets leuks doen, bv gaan zwemmen, naar een museum, ergens iets gaan drinken. Maar dat is dan het moeilijke hier is gewoon geen geld voor. Jongens werken 6 dagen in de week, je gunt ze dan zo op zondag een verzetje. Misschien dat ik in de toekomst hier nog iets in kan betekenen voor ze. Volgende week maandag wilde ze wel voorlichting over sex, nou dat kan opperde Maartje, maar wel met een levende voorbeeld. Veel gelach natuurlijk, want het blijven toch straatschoffies. Na een leuke avond met veel indrukken, en indrukken van de jongens op tijd naar bed. Door de warmte hier merk je dat je erg moe bent in de avond dus graag je bedje opzoekt.

Dinsdag 5 februari

Meeting met de leraar gehad van het project, hij moet de jongens toch op verschillend niveau les gaan geven, er zijn gewoon jongens die verder zijn. Daarna nog even met de huismoeder rond de tafel gezeten, hoe het met de voorraad stond. Ja want mensen geloof me, dat is echt een gepuzzel om dit iedere maand rond te krijgen. Dus veel respect voor Maartje, voor ons toch wel echt de motor achter dit project. En hier niks ten nadele van Titus haar vriend, maar dat blijft toch een Ghanees en denken over veel dingen anders. Maar gelukkig is Martin al ver met zijn planning, hoe verder, waar te verbeteren en het meest belangrijke het financiele plaatje. In de middag ben ik even naar Maaike gegaan, was ziek en moe en heb dus even op haar zoontje Milan gepast, erg gezellig.Mijn leendochter Maartje vond dat zij haar leenmoeder wel even mocht hebben. In de buurt vroegen ze of ik zijn oma was, zo zie je maar weer, ik ben hier al oma, leenmoeder en heb heeeeel veel leendochters. In de avond hebben we tofu met soep gegeten, soep was erg lekker maar zowel Martin als ik zijn geen liefhebbers van de tofu. Toch als je hier bent alles eten en proeven dat is ons motto.

Woensdag 6 februari

Vroeg aan de slag, want in de middag hebben we weekelijkse meeting met Maaike en Kony en alle vrijwilligers. Er stond een BBQ gepland en dat wilde we zeker meemaken. Ook wilde ik in de groep een discussie starten, wat gebeurt nu namelijk vaak dat vrijwilligers als ze in nederland zijn zeggen van dit was niet goed etc etc. Daar hou ik niet van, zoals de meeste van jullie weten hou ik van open communicatie en geen gelul achter iemands rug. Ook had ik Maaike voorstel gedaan om misschien niet het avondeten te doen bij haar na afloop van de meeting maar beginnen met lunch Het loopt altijd uit, en de vrijwilligers vinden het toch fijn om voor donker weer thuis te zijn. Sommige moeten wel 2 uur reizen Het was een heel gezellig middag, waar gelukkig veel gepraat is. Hoop daarom ook mochten wij er volgende week niet meer bij zijn ze dit voortzetten. En vooral naar Maaike en Kony vertellen als ze het ergens niet mee eens zijn of iets niet leuk vinden. We werden op tijd opgehaald door Titus want Ghana moest de halve finale voetbal spelen. Helaas zijn ze niet door, maar heb ik toch de jongens van project in de tweede helft wat kunnen verwennen met cola, sprite en pinda's. Voor ons allemaal gewoon, voor hun een klein feestje. Na in de avond nog lekker paar biertjes te hebben gedronken weer moe maar voldaan naar bed, weer een dag gekregen waar we dankbaar voor zijn.

Donderdag 7 februari

Ochtend starte niet goed, Martin is document kwijt, Maartje dacht het te hebben opgeslaan niet dus, of wel gedaan maar soms gaan dingen hier iets anders dan bij ons.Heb die twee dus snel aan het werk gezet, ben zelf nu dit aan het typen in een internetcafe. Ga zo nog even over de markt, en vanmiddag even ontspannen lekker met Maaike, Milan Maartje en Martin na het zwembad. Kortom het gaat hier zo zijn gangentje, Martin is bijna klaar zodat Maartje en Titus met die gegevens verder kunnen. Kijken wat we van het weekend gaan doen, misschien anders toch al afreizen naar Accra om nog paar dagen te genieten op Ko-sa Beach Met de zus van Martin gaat het stilletjes aan, we houden dagelijks contact, dit blijft moeilijk als je zover weg zit. Maar een dag niet genoten is een dag niet geleefd, dus ik ga op naar de markt, gezellig kletsen met de bevolking altijd een feestje voor mij, voel me een blanke afrikaan. Hoop vanavond bij Maartje thuis nog wat nieuwe foto's te kunnen plaatsen, zij heeft ook internet thuis als we Light on hebben.

Groetjes Loes en Martin

1. Erna & Co.:
    7 februari 2013
    Hee kroosjes, jullie zijn in korte tijd al goed ingeburgerd daar! Fijn dat Martin het financiële gebeuren kan regelen, heel zinvol! En ons aller loesje als sociaal manusje van alles: jullie passen er prima! Geniet van elke dag in Ghana, groeten van ons allemaal! X erna
  2. Helmine van den Heuvel:
    hallo
    heb weer genoten van je verhaal blij dat het met je schoonzus weer wat beter gaat
    maar geniet nog van je tijd daar en doe jullie ding
    groetjes Peter en Helmine
  3. Tante Mien:
    7 februari 2013
    Hoi halve afrikanen, leuk weer iets te horen, hopenlijk is jullie daar nog wat tijd gegund zodat jullie dromen zo veel mogelijk vervuld worden en je met een voldaan gevoel weer naar huis terug kunt.
    Groetjes Cees en Mien
  4. Corrie Zigenhorn:
    8 februari 2013
    Hoi lieverds,toppie bezig,pluk de dag en geniet ze.
    Liefs van ons.xx
  5. Jan Adriaans:
    9 februari 2013
    Hoi Loes en Martin,
    Wat een belevenis allemaal. Toch iets anders als hier in ons koude kikkerlandje. Het is nu hier Carnaval, dus ook wel het een en ander aan de gang ( bv. dat paard in de gang (grapje)). Veel succes verder met het vervolmaken van jullie droom.
  6. José:
    10 februari 2013
    Hallo
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet van elke dag.
    Hier wordt volop genoten van de carnaval.
    groetjes Lars, Thijs,Sjoerd, John , José
  7. José:
    10 februari 2013
    Hoi
    foutje, tante !!!! ook de carnaval in m'n hoofd denk ik.
    Groetjes José
  8. Adrie en Ad:
    12 februari 2013
    Hoi Loes en Martin,
    Wij volgen jullie reisblog op de voet. Wat een belevenissen allemaal.
    Wij hopen dat jullie er nog even van kunnen genieten.
    En natuurlijk op valentijnsdag hieper de piep hoera.
    Groetjes Ad en Adrie